NIEBIESKI PASEK

 

 

 

 

 

Jak pokazują badania, mimo wielu zagrożeń związanych ze stanem przedcukrzycowym, wiedza Polaków na jego temat jest bardzo mała. Aż 39 proc. badanych uważa, że ma średnią wiedzę o stanie przedcukrzycowym, połowa nie potrafi podać żadnego z jego objawów, a 63 proc. nie wie, jakie konsekwencje rodzi. Dla porównania, najpopularniejsze schorzenie – nadciśnienie tętnicze – jest przynajmniej średnio znane przez 72 proc., a tylko 4 proc. nigdy o nim nie słyszało.

Tylko 8% badanych ma świadomość zagrożenia przekształcenia się stanu przedcukrzycowego w cukrzycę. Ponad połowa Polaków po 50. roku życia posiada dwa lub więcej czynniki ryzyka zachorowania na stan przedcukrzycowy – najczęściej jest to otyłość brzuszna.

Kampania edukacyjna Niebieski Pasek ma na celu zwrócenie uwagi na problem braku wiedzy i świadomości na temat stanu przedcukrzycowego. – Jednym z czynników ryzyka, zarówno u kobiet, jaki i mężczyzn jest otyłość brzuszna. Poprzez akcję organizatorzy chcą zaznaczyć, że stan przedcukrzycowy to ostatni moment, w którym można przeciwdziałać wystąpieniu cukrzycy typu 2 oraz związanych z nią groźnych powikłań. Dlatego symbolem kampanii jest niebieski pasek. Kampania ma nie tylko zbudować świadomość odnośnie stanu przedcukrzycowego, ale także zwrócić szczególną uwagę na diagnostykę oraz nawyki żywieniowe i styl życia Polaków.

Ważnym elementem kampanii jest także pierwszy w Polsce raport społeczny „Polska w stanie przedcukrzycowym”. W ramach kampanii uruchomiona została strona www.niebieskipasek.pl, która stanowi kompendium wiedzy na temat stanu przedcukrzycowego. To także zbiór porad odnośnie właściwego odżywiania się i zdrowego trybu życia. Ponadto na stronie www kampanii można samodzielnie wykonać test stanu przedcukrzycowego (Koalicja_Niebieski_Pasek), który został opracowany na podstawie zaleceń Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Organizatorem kampanii edukacyjnej Niebieski Pasek jest firma Polpharma. Partnerem merytorycznym kampanii jest Koalicja na Rzecz Walki z Cukrzycą oraz Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej. Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. Inicjatorem kampanii jest firma Polpharma.

Do pobrania:  blue_paper_raport_cukrzyca_to.pdf